Bombho, mölja och Lasangie

Liten avstämmning igen nu då kanske... =)

Varit en lugn vecka sedan stockholmia, inte företagit mig så mycket och det lilla jag faktiskt gjort klarades av på tisdagen redan... tvättning, fönsterputsning och blomplantering... skulle ha putsat flera fönster under veckan men vädret har spelat mig spratt och varit ömsom vin ömsom vatten.

Har hunnit med att riva av en del i den gamla filmsamling och ett par nya filmer med för den delen.... ytterligare en jordgubbshostefilm... vad är det med dem egentligen? ska alla filmer vara såhär knarkade i år?!?

Aja nu till helgens bestyr.. Fredagen inleddes med en svängom i lägenheten med städning och dammsugande på schemat. Sen var det slappande och vilande fram tills det var dags att ge sig av till selmas för jobb trodde jag... men ack vad fel jag hade... det var ju bombhot i LA underfredagen och våra sheriffer fick spärra av och spatsera runt på stan. Spärrarna släpptes inte förrens någon halvtimma efter det att vi skulle ha öppnat varpå det blev som så att vi inte öppnade tanten alls.... direkt mot sommarkrogen istället. Första timmarna var det näst intill heldött. Var mestadels kaffedrickande och båtkocksångest att pyssla med. Det ordnade upp sig något senare på kvällen då det strömma till en hel del folk för att avnjuta det Nyhammarska coverbandet som bjöd på speleri. Tur det då kunde värden stå i dörren och sjunga med och dansa under långsamma stunder.  Kvällen förvånade insats stog den lilla storbrytaren för... en 20åring som spontanhånglar upp en 50+are medans han passerar förbi.. aja mycke ser man när man står där, jag lovar =)

Lördagen var helt fullspeckad och inleddes med en del städande igen faktiskt. Fast förmiddagens huvuduppgift var att förbereda lasangen eller som den senare på dagen döptes till lasangie ;-). Det blev en best som fyllde långpannan både högt och lågt.. jöses var rädd att ugnen skulle falla i bitar när man stängde in besten. När alla förmiddagsbestyr var avklarade så bar kosan av mot söderbärke och den årliga möljan. Av alla småstäders småmarknader måste detta tillhöra de småigaste *fyndig*. Det var baskemig inte mycket att ha vill jag lova. Men glad i hågen släpade man sig runt i centrala Söderbärke, dagens fynd var en påse brända mandlar.. det var allt av värde på den möljan. Lyssna lite på halvfräcka vitsar och musik á la iggesundsgänget också.

Därefter styrdes kosan mot LA igen för att avnjuta besten... ja lasangien. Det åts massors, mycket massors tillochmed trots att alla fyra jätte hungriga munnar var mättade så var det mera än halva lasangen kvar... och detta trots att salladen glömdes kvar i kyleskåpet. När alla tjockmätta lasangieätare hade vaknat ur sin paltkoma så åkte jordgubbar och vispgrädden fram istället... Pust jag blir mätt av att skriva om det =). Då tiden började tryta så försvann övriga tre i sällskapet mot andra festligeheter medans Väs skulle återigen dra på sig västen och övriga värdkläder för att återigen värda selmas och sommarkrogen.. selmas var två timmar total tristess då det endast var 15 besökare där och inte en enda verkade ha druckit mera än mineralvatten.

På sommarkrogen var det iallfall några flera besökare men det var baske mig inte så värst många flera, förrens runt halvtolvhugget då alla skulle ramla in samtidigt och under en kort stund var det en del att göra. Kvällens undran bestog i ett sms med ett senare konstaterat syftningsfel som skapade en viss förundran.  Det var nog trots den större folkmängden en lugnare kväll än fredagen, ska det vara såhär lungt en löningshelg?!?. Kvällen avlöpte förhållandevis fort ändå, och jag har märkt senare att jag fick in en sån UNDERBAR klocka på en viss herr vilsenkvist genom att grabba ölen som han försökte smuggla ut, han hade tydligen skrutit i sitt sällskap om att han alltid smugglade ut en öl när han gick därifrån Väs - Stenqorkad 1-0 =P. Annars så var det mycket städning på programmet efter stäning.. mycket mera.. tänk vilken skillnad det gör om personalen jobbar istället för att prata *tackar de två tappra själar som förbarmade sig över glasen på fredagen*. Efter en lång stunds städning fick man sällskap av lasangie som hade lovat att ragga på värden för att få följa med honom hem, så mycket raggande behövdes det då inte... Blev en vandring hemåt och man fick bevittna en arbetskamrat som var mera på lyset än vad hon verkade och tydligen inte alls såg oss. Väl hemma så avnjöts ett glas vatten och nästan en hel banan, skriver nästan en hel eftersom det tydligen låg en lite snutt kvar på bordet nästa morgon..

Söndagen avflöt i ett ganska sömnigt stadium, med försök att bli piggare, måste vara ovanan att jobba två nätter irad som gjorde väset så trötter, förmiddagens springning blev inte av alls då bägge Lidingökombtanterna var alldelses för trötta. När Väset senare återbördat lasangien till Söderbärke regionen så hamnade han på soffan och sov en timme, innan han slog sig ner vid datorn där han kvarblev till klockan halv 10 då ögonen inte orkade vara med mera och insidan av ögonlocken blev allt för intressanta. Jöses jag undrar när jag sov så länge utan att vakna en enda gång sist.. .blev väck att ett fika? sms vid 11-tiden.. detta ryckte mig upp ur den enda nattliga drömmen jag minns.. drömde om att jag jaga spindlar på ett apotek.. när jag väl fångade dem så roade jag mig med att kasta dem på folk som var jätterädda för spindlar *någon som kan det där med drömtolkning kan ju tala om för mig vad som menas med det*

aja nu har jag pladdrat färdigt för denna gången *vinka*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0